Anna Wiehl - Veröffentlichungen

Monographien

Mythos Europäische Identität – Supranationale, nationale und regionale Identitäten in deutschen und französischen Fernsehnachrichten. Münster: Nodus Publikationen, 2012.

The ‚New‘ Documentary Nexus – Networked|Networking in Interactive Assemblages. Newcastle: Cambridge Scholars, 2019.

The Digital Moment in interactive Documentary. Polyphony and Collaborative Storytelling between on-line and on-ground Action. Hamburg: Avinus, 2019.

Von Knoten, Vektoren und dynamischen Vernetzungen. Filming Revolution als interaktive Meta-Dokumentation. Hamburg: Avinus, 2020.

Herausgeberschaften

Die Herstellung von Evidenz oder: Zum Phänomen interaktiver Web Dokumentationen. Marburg: Schüren, Augenblick – Konstanzer Hefte zur Medienwissenschaft, 2016 (zusammen mit Beate Ochsner und Oliver Fahle).

Media Networks Now & Then – Netzwerke der Intermedialität. Hamburg: Verlag Dr. Kovac, 2018 (zusammen mit Nina Savarini).

Aufsätze und Artikel

„Closeness, co-creation and connectivity in times of social distancing and uncertainty“. In: Sills-Jones, Dafydd und Kaapa, Pietari (Hg.): Documentary film cultures in the age of COVID-19. New York, Frankfurt, Berlin et al.: Peter-Lang 2021 (im Erscheinen).

Twist it once, twist it twice. Mediale Praktiken zwischen artistic intervention und informellen Bildungsprozessen „. In Jahrbuch Medienpädagogik 18, 2021 (im Erscheinen).

„Wirklichkeitserzählung als ‚Share and care!‘ Plurivokale Erzählprozesse im virtuellen Raum zwischen individualpsychologischer Reflexion und gemeinschaftsbildender narrativer Erfahrungsbewältigung“. In: DIEGESIS 10 (1), 2022 (angenommen, zusammen mit Jasmin Kermanchi).

„Co-creation as im/mediate/d caring and sharing in times of crises: Reflections on collaborative interactive documentary as an agile response to community needs“. In: NECSUS European Journal of Media Studies, 2021 (zusammen mit Sandra Gaudenzi und Jasmin Kermanchi).

„The Body and the Eye – The I and the Other: Critical Reflections on the Promise of Extended Empathy in Extended Reality Configurations“. In: Fisher, Joshua (Hg.): Augmented and Mixed Reality for Communitie Delaware: Taylor & Francis 2021, S. 20-37.

„From documentary networks to documentary worknets. Strategies of participation and co-creation in emerging practices of factual storytelling“. In: New Cinemas 17 (1), 2020, S. 3-19.

„On remediations of reality and poetics of philosophy. Working through complexity and the strange case of Korsakow documentary“. In: Cinema – Journal of Philosophy and the Moving Image 12, 2020, S. 110-132.

„Post-Mass-Media as networked|networking performativity. Revisiting Guattari’s concept of thinking through current documentary and artistic practices“. In: Stürmer, Milan, Schreiber, Michael (Hg.): Post-Mass-Media and Participation. Marburg: Schüren, Augenblick – Konstanzer Hefte zur Medienwissenschaft, S. 47-66. 

„Digital transformations of Doing Documentary. Committed documentary and the knitting of networks of co-creation“. In: Catalan Journal of Communication & Cultural Studies 12 (2), 2020.

„What if me were another? Extended Realities, extended bodies and the challenge of extended empathy“. In: Sieck, Jürgen et al. (Hg.): Kultur und Informatik – Extended Realities. Glückstadt: Verlag Werner Hülsbusch, 2020, S. 231-245.

„Making the Absent Present. Virtual remapping of Jerusalem’s past in the interactive documentary Jerusalem, We Are“. In: Sieck, Jürgen et al. (Hg.): Kultur und Informatik – Virtual History and Augmented Present. Boizenburg: Verlag Werner Hülsbusch, 2019, S. 63-76.

„‚New New Media Documentary‘? Das Dokumentarische im Kontext interaktiver und partizipativer Medien“. In: Müller, Jürgen E.; Nouledo, Charles; Stiemer, Hendrik (Hg.): Text und Medien im Kontext. Münster: Nodus Publikationen, 2019, S. 209-222.

„Being here|being there – being in|between. Experientiality, bodily presence and empathy in Karim Ben Khelifa’s VR Documentary The Enemy„. In: Jürgen Sieck et al. (Hg.): Kultur und Informatik. Hybrid Systems. Glückstadt: Verlag Werner Hülsbusch, 2018, S. 175-186.

„Approaching Participatory documentary networks and networking“, Interfaces numériques 7 (3), 2018, S. 689-706.

„Beyond ‚Toolness‘ – Korsakow documentary as a methodology for plurivocal interventions in complexity“. In: Alphaville 15, 2018, S. 33-48.

„Participation That Makes a Difference – and Differences in Participation. Highrise – An Interactive Documentary Project for Change“. In: Ross, Andrew; Rivers, Damian (Hg.): Participatory Digital Cultures and Contemporary Discourses of (De)Legitimization. London: Routledge, 2018, S. 269-303.

„The Database as ‚Laboratory of Thought‘ – ‚Hybrid Practices‘ between Art, Scholarly Writing and Documentary – The Digital Future of the Essay?“. In: Bertoni, Federico; Carretta, Simona; Rubbi, Nicolò (Hg.): The Essay’s Boundaries. Appraising the Evolution of the Essay Genre, S. 245-246.

„Mehrdeutigkeit in dokumentarischen Formaten. Experiment, Spannungsfeld und Spielraum“. In: Bauer, Matthias; Potysch, Nicolas (Hg.): Deutungsspielräume – Mehrdeutigkeit als kulturelles Phänomen. Frankfurt: Peter Lang, 2016, S. 137-162.

„Documentary as Co-Creative Practice – from Challenge for Change to Highrise“. In: Rose, Mandy; Aston, Judith; Gaudenzi, Sandra (Hg.): The Evolving Practices of Interactive Documentary. Cambridge: Wallflower Press, 2016, S. 38-48.

„Minimalism, Miniaturisation and Epistemo-Ontological Expansion. Database aesthetics, Modular Storytelling and the Intimate Small Worlds of Korsakow Documentaries“. In: NECSUS European Journal of Media Studies, 2016.

„Reflections on the i-Docs 2016 Symposium and on the short history/long future of interactive documentary“. Online: http://i-docs.org/2016/04/11/reflections-on-the-i-docs-2016-symposium-and-on-the-short-historylong-future-of-interactive-documentary/. April 2016.

A Polish Journey – a web-documentary about migration and its legacy“ [zusammen mit Konczak, Julian]. Online: http://i-docs.org/2016/04/19/a-polish-journey-a-web-doc-about-migration-and-its-legacy/. April 2016.

„D’un écran à l’autre, le documentaire revisité. Une analyse sémio-pragmatique des formats transmédiatiques, participatifs et interactifs de non-fiction“. In: Châteauvert. Jean; Delavaud, Gilles (Hg.): D’un écran à l’autre, les mutations du spectateur. Les médias en actes. Paris: L’Harmattan, S. 296-306.

„‚One Media – Three Screens‘ – Convergence and interactivity at its full potential? ARTE: French-German experiments in ‚crossing the borders'“. In: Convergent Television(s) Political Ideas, Industrial Strategies, Textual Features and Audience Practices, 2014.

„‚Interactive Documentaries‘: Modes of Interaction as crucial factor for the expansion of cognitive ‚documentary experience‘ to physical, emotional and social engagement“. In: Jürgen Sieck et al. (Hg.): Kultur und Informatik – Visual Worlds & Interactive Spaces. Boizenburg: Verlag Werner Hülsbusch, 2013, S. 27-39.

„The Myth of European Identity“. In: InterDisciplines. Journal of History and Sociology 5 (2), 2014, S. 13-50.